Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя трудового навчання Трикуль Максима Леонідовича

Меню сайту
Пошук
Категорії розділу
Опитування
Хто відвідував мій сайт?
Всього відповідей: 70
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Погода

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки 7-9 класи » Уроки 7-9 класи

Призначення електролічильника. Будова електричної лампи розжарювання
26.01.2015, 17:16

Мета: ознайомити учнів з призначенням електролічильника, з будовою електричної лампи розжарювання; навчити проводити розрахунок вартості електроенергії; виховувати економне ставлення до використання електроенергії.

Тип заняття: ФЗВН

Обладнання, матеріали, інструменти: плакат, роздатковий матеріал, зразки

                                                             Хід заняття:

І.Організація класу.

ІІ. Вступний етап:   

1. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань, та знань, які лежать в основі вміння.

1.         Назви відому тобі необхідну умову горіння речовини?

2.         Які пристрої називають джерелами, а які - споживачами електричної енергії?

3.         До якого виду споживачів належать світильники?

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Виробництво електроенергії – це процес, пов’язаний з великими витратами. Тому споживачі електроенергії повинні платити за її використання. Для цього необхідно визначити кількість спожитої електроенергії. Які прилади для цього існують, як проводити ці розрахунки – саме це ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.

     3. Повідомлення теми, мети та завдань заняття.

ІІІ. Основна частина:

  1. Вивчення нового матеріалу.

Призначення електролічильника

Лічи́льник електри́чної ене́ргії (електричний лічільник, електролічильник) — електричний вимірювальний прилад, що веде облік витраченої електричної енергії змінного або постійного струму. Одиниця вимірювання Ват-година та кратні (кіловат-година(кВт-год), мегават-година (МВт-год)).   

Будова електричної лампи розжарювання

Найпоширенішим споживачем електричної енергії, що використовується людиною, є електрична лампа розжарювання. Такими лампами освітлюють приміщення та вулиці, робочі місця й місця відпочинку, їх використовують в освітлювальних приладах автомобілів та електропотягів, літаках і космічних кораблях, у медичному і сільськогосподарському обладнанні, в інформаційній техніці тощо.

Залежно від призначення, електролампи розжарювання мають різну конструкцію та розміри (рис. ).

Звичайні освітлювальні електричні лампи широко використовують через їх простоту в експлуатації, низьку вартість та відсутність спеціальних пристроїв для ввімкнення їх в електричну мережу.

У лампах розжарювання електрична енергія перетворюється у світлову та теплову внаслідок нагрівання до 3000 °С тугоплавкого провідника. Для випромінювання світлової енергії в лампах використовують вольфрамову нитку 15 (рис. ), яка кріпиться в скляній колбі 11 на металевих стрижнях (траверсах) 13. За допомогою скляної лопатки 16 контакти траверсів виводяться і закріплюються на центральному 7 та боковому гвинтовому 9 контактах.

Обидва траверси ізольовані один від одного скляною ізоляційною речовиною 8. Балон 11 приклеєний до цоколя 10 спеціальним вогнетривким клеєм. Лампа за допомогою гвинтового цоколя вкручується в електропатрон.

При нагріванні вольфраму до температури більше 400 °С і взаємодії його з киснем підтримується процес горіння і спіраль перегорає. Щоб запобігти цьому з колби відкачують повітря. Потужні лампи заповнюють спеціальними газами, які зменшують небезпеку перегорання спіралі.

Основний недолік звичайних ламп – низька світловіддача. Тільки 2-3 % спожитої електроенергії витрачається на випромінювання світла, решта перетворюється на тепло. Нині сконструйовані досконаліші електричні лампи (ртутні, люмінесцентні, інші), які мають більшу світловіддачу, не випромінюють тепла і мають довший строк експлуатації (див. рис. ґ, д).

Усі лампи розжарювання характеризуються робочими параметрами: робочою напругою, потужністю, габаритами, складом газової суміші, якою заповнена колба, та іншими. Основні з них, які необхідно враховувати при ввімкненні ламп в електромережу: робоча напруга і потужність. Ці параметри зазначено на колбі або цоколі лампи. Забороняється вмикати лампи в електромережу з іншими параметрами, а також замінювати їх новими, якщо не вимкнений вимикач.

На довговічність ламп впливають удари, поштовхи, а також те, як довго вони перебувають у ввімкнутому стані. Строк служби звичайної електричної лампи в сухому приміщенні становить орієнтовно 1000 год.

Якщо лампа розжарювання, розрахована на напругу 220 В, замінюється новою частіше, ніж один раз на рік, її потрібно замінювати тією, що розрахована на напругу 230...240 В. Ртутні побутові електричні лампи мають строк служби 6000 год. Використовувати такі лампи економічно вигідніше, ніж звичайні.

Люмінесценція - світіння речовин під дією електричної енергії без випромінення тепла.

Тугоплавкий - який важко піддається плавленню, плавиться при дуже високій температурі. Вольфрам  -  хімічний  елемент;  тугоплавкий метал сріблясто-білого кольору.

Траверс - стрижень для кріплення спіралі в електричній лампі.

 Цоколь - частина електричної лампи, яка слугує для закріплення лампи в патроні і забезпечення її контакту з електричним колом.

    2. Первинне закріплення ( осмислення та встановлення об’єктивних зв’язків і залежностей в новому матеріалі):

1.         Який основний недолік лампи розжарювання?

2.         Для чого з колби лампи розжарювання викачують повітря?

3.         Як подовжити строк служби лампи розжарювання?

3. Вступний інструктаж до практичної роботи учнів:

- пояснення і показ трудових прийомів та операцій, якими мають володіти учні,  з обґрунтуванням кожної дії;

- ознайомлення з інструкційними картами;

- акцентування уваги на правила ТБ;

- закріплення та перевірка засвоєння учнями навчального матеріалу (відтворити показані прийоми, провести певні розрахунки, повторити технічні вимоги до якості роботи);

    4. Поточний інструктаж:

4.1 Цільові обходи робочих місць учнів:

     - перевірка організації робочого місця;

     - перевірка правильності виконання трудових прийомів;

     - перевірка правильності виконання трудових операції;

     - перевірка вміння користуватися технічною документацією, інструментами;

     - перевірка дотримування правил ТБ.

4.2 Індивідуальний інструктаж учнів.

4.3 Додатковий інструктаж при умові однакових помилок значною частиною учнів. 

    5. Практична робота розрахунок вартості спожитої електроенергії

 1. Чому необхідно економити електричну енергію?   

а) щоб уникнути виходу з ладу побутових приладів;          

б) щоб зменшити витрати коштів на оплату електроенергії;

в) щоб зменшити витрати природних ресурсів на її виробництво.

2. Що показує електролічильник?

а) напругу електричного струму;

б) кількість спожитої електроенергії;

в) потужність електричного струму.

3. Якими одиницями вимірюється електрична енергія?

а) кіловат-годинами;               б) амперами;                              в) вольтами.

4. Скільки електроенергії використано в квартирі, якщо на початку місяця показання лічильника - 102,3 кВт, а в кінці - 232, 8 кВт?                                     

  а) 130 кВт;           б) 130,5 кВт;             в) 120,8 кВт.

5. Яку суму необхідно заплатити за кожен з трьох літніх місяців(1 кВт – 0,234 грн.),  якщо на лічильнику були слідуючи показники : 1 червня – 1034,6 кВт; 1липня – 1119,1 кВт; 1 серпня – 1189,1 кВт; 1 вересня – 1264,6 кВт;

    ІV. Заключний інструктаж:

    - аналіз виконуваних робіт;

    - аналіз помилок, які найчастіше траплялися;

    - аналіз порушень трудової дисципліни;

    - аналіз виконання правил ТБ;

    - мотивація оцінок;

    - демонстрація найкращих робіт.

      V. Повідомлення теми та мети наступного заняття.

      VІ. Домашнє завдання: § 24

      VІІ. Прибирання робочих місць, прибирання майстерні.

Категорія: Уроки 7-9 класи | Додав: TRIKUL
Переглядів: 2067 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Сайт учителя трудового навчання Трикуль Максима Леонідовича © 2024