Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя трудового навчання Трикуль Максима Леонідовича

Меню сайту
Пошук
Категорії розділу
Опитування
Хто відвідував мій сайт?
Всього відповідей: 70
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Погода

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки 7-9 класи » Уроки 7-9 класи

Правила та прийоми перевірки освітлювальної мережі й побутових електроприладів. Перевірка справності елементів освітлювальної мережі.
26.01.2015, 13:15

Мета: Ознайомити учнів з правилами та прийомами перевірки освітлювальної мережі і побутових електроприладів; навчити перевіряти справність елементів освітлювальної мережі; виховувати свідоме ставлення до виконання правил електробезпеки при виконанні робіт, при перевірці справності.

Тип заняття: ФЗВН

Обладнання, матеріали, інструменти: роздатковий  матеріал, плакат, зразки

                                                             Хід заняття:

І.Організація класу.

ІІ. Вступний етап:   

    1. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань, та знань, які лежать в основі вміння.

1.          Яке призначення електротехнічної арматури?

2.          З яких елементів складається електричний світильник?

3.          Який елемент є невід'ємною складовою кожного побутового електричного приладу?

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Для того, щоб підтримувати освітлювальну мережу та побутові прилади в робочому стані необхідно знати правила та прийоми їх перевірки. Сьогодні ви ознайомитеся з ціми правилами і навчитеся перевіряти справність елементів освітлювальної мережі

    3. Повідомлення теми, мети та завдань заняття.

ІІІ. Основна частина:

  1. Вивчення нового матеріалу.

1.1. Перевірка справності побутової освітлювальної мережі та електроприладів

При довготривалому користуванні побутовими електроприладами трапляються випадки саморозкручування затискних гвинтів, якими кріпляться струмопровідні жили штепсельних вилок, розеток, патронів, пошкодження ізоляційної оболонки, струмопровідних жил електропроводів та шнурів. Внаслідок цього під час вмикання приладів в електромережу може виникнути іскріння (рис. ), а при недбалому використанні споживачів - коротке замикання струмопровідних частин. Виявивши ці та будь-які інші неполадки або ж, переконавшись, що електроприлад не працює (не нагрівається праска, не світиться електрична лампочка тощо), його потрібно негайно вимкнути з розетки та усунути неполадки.

Для їх виявлення користуються електричним пробником (рис. а). Це найпростіший контролюючий прилад. За його допомогою визначають розрив в електричному колі, надійність контактів та місць з'єднання струмопровідних елементів електричного кола при вимкненому електричному споживачеві.

Електричний пробник можна змонтувати самому з лампочки та батарейки від кишенькового ліхтарика.

Промисловий пробник випускається в ізоляційному корпусі, всередині якого монтується електрична лампочка-індикатор, з'єднана з гальванічним елементом.

Від лампочки та батарейки виведені два провідники з металевими наконечниками - так звані щупи. За їх допомогою перевіряється справність елементів  електричного  кола.   Щоб  перевірити справність плавкої вставки електричного запобіжника, потрібно під'єднати його до щупів пробника.

Якщо електрична лампочка світиться, це означає, що електричне коло замкнуте. Тобто плавка вставка перебуває у справному стані. І, навпаки, якщо лампочка не світиться, це свідчить про те, що струмопровідна частина запобіжника перегоріла. Тобто плавку вставку потрібно замінити новою. Так само перевіряється справність нагрівального елемента, наприклад, електропраски. Якщо після приєднання щупів пробника до вивідних контактів лампочка не світиться, значить нагрівальний елемент вийшов з ладу. Його необхідно замінити новим.

Справність елементів електричного кола освітлювальної мережі перевіряють також і за допомогою контрольної лампи. Такі роботи виконують електромонтери. Дітям категорично заборонено здійснювати перевірку справності освітлювальної мережі, запобіжників, світильників, будь-яких інших приладів, які перебувають під напругою, оскільки це, як і неправильні дії при виконанні побутових робіт, може призвести до нещасних випадків.

Під час виконання електромонтажних робіт, перевірки справності елементів освітлювальної мережі та побутових електричних приладів необхідно додержувати таких правил безпечної праці

Перед початком роботи:

1.Надіти халат, берет.

2.Оглянути робоче місце. Для виконання електромонтажних робіт воно має бути обладнане гумовим килимком.

3.Ознайомитися з практичним завданням.

4.З'ясувати,   які   інструменти   та   матеріали потрібні для його виконання.

5.Підготувати необхідне оснащення.

Під час роботи:

1. Розмістити інструменти, матеріали та пристосування у зручному для користування місці: оснащення, яке застосовується частіше, - праворуч, ближче до місця виконання робіт, а те, що використовується рідко, - ліворуч, далі від місця виконання робіт.

2.Працювати тільки справним інструментом.

3.Різальним та колючим інструментом користуватися обережно, щоб не травмуватися. Під час зняття ізоляційної оболонки ножем, робити це у напрямку від себе, з використанням підкладної дошки.

4.Електромонтажні роботи виконувати за відсутності напруги в електричному колі, що монтується.

5.Не можна перевіряти наявність напруги в електричному колі, торкаючись пальцями.

6.Електромонтажні роботи слід виконувати так, щоб проводи не перекручувались, не були туго натягнутими.

7.Стежити, щоб місця з'єднання проводів були міцно затиснуті та заізольовані.

8.Щоб уникнути ураження електричним струмом, забороняється торкатися обірваних проводів, виконувати інші роботи при увімкненому джерелі живлення.

9.Якщо під час роботи виявляються ознаки пошкодження електропроводки, запах плавлення ізоляційної оболонки проводів, диму, необхідно вимкнути джерело електричного струму та негайно повідомити вчителя.

Після закінчення роботи:

1.Інструменти та матеріали розмістити у відведених для них місцях.

2.Прибрати   робоче   місце.   Відходи   змітати тільки спеціальною щіткою.

3.При пости себе та робочий одяг у порядок. Вимити руки а милом. Здати робоче місце черговому.

Електромонтер - кваліфікований робітник, що займається електромонтажем електричного обладнання, устаткування.

Індикатор - прилад для визначення наявності електричного струму в колі.

Щуп - металевий стрижень, за допомогою якого здійснюється контакт із струмопровідними елементами електричного кола.

    2. Первинне закріплення ( осмислення та встановлення об’єктивних зв’язків і залежностей в новому матеріалі):

 1.Яке електричне коло називають замкнутим?

2.Яке призначення електричного пробника?

3.Як виявити несправність побутового світильника? У чому суть цього методу?

4.Чому забороняється перевіряти справність побутових електроприладів, увімкнених в електромережу?

5. Яких правил безпечної праці необхідно додержувати під час виконання електромонтажних робіт?

3Вступний інструктаж до практичної роботи учнів:

- пояснення і показ трудових прийомів та операцій, якими мають володіти учні,  з обґрунтуванням кожної дії;

- ознайомлення з інструкційними картами;

- акцентування уваги на правила ТБ;

- закріплення та перевірка засвоєння учнями навчального матеріалу (відтворити показані прийоми, провести певні розрахунки, повторити технічні вимоги до якості роботи);

    4. Поточний інструктаж:

4.1 Цільові обходи робочих місць учнів:

     - перевірка організації робочого місця;

     - перевірка правильності виконання трудових прийомів;

     - перевірка правильності виконання трудових операції;

     - перевірка вміння користуватися технічною документацією, інструментами;

     - перевірка дотримування правил ТБ.

4.2 Індивідуальний інструктаж учнів.

  1. Додатковий інструктаж при умові однакових помилок значною частиною учнів.   

5. Практична робота. Ознайомлення з будовою освітлювальних приладів, перевірка справності їх елементів

Обладнання та інструменти: освітлювальні прилади (настільні світильники, бра, торшери або інші однолампові побутові світильники), електричні щупи, електричні лампи, викрутка.

Послідовність виконання роботи:

1.Ознайомся з зовнішньою будовою освітлювального приладу.

2.Визнач призначення світильника, його вид.

3.Викрути електричну лампу з електропатрона. Прочитай її паспортні дані.

4.За допомогою електричного пробника перевір справність електролампи, з'єднувального електричного шнура, штепсельної вилки, електропатрона, вимикача.

5.Обережно розбери штепсельну вилку, електпатрон. Перевір надійність кріплення струмопровідних   жил   електрошнура  до   затискних гвинтів.  За потреби ущільни викруткою місця з'єднання, заізолюй оголені струмопровідні частини електропроводу.

6.Склади штепсельну вилку та електропатрон у зворотному порядку.

7.Вкрути електричну лампу у світильник.

8.Одержавши дозвіл учителя, ввімкни світильник в електромережу і перевір його роботу.

9. Накресли в робочому зошиті принципову електричну схему такого способу контролю справності світильника із зображенням усіх його елементів та елементів пробника. Сформулюй і запиши суть такого контролю.

    ІV. Заключний інструктаж:

    - аналіз виконуваних робіт;

    - аналіз помилок, які найчастіше траплялися;

    - аналіз порушень трудової дисципліни;

    - аналіз виконання правил ТБ;

    - мотивація оцінок;

    - демонстрація найкращих робіт.

      V. Повідомлення теми та мети наступного заняття.

      VІ. Домашнє завдання: § 25

      VІІ. Прибирання робочих місць, прибирання майстерні.

Категорія: Уроки 7-9 класи | Додав: TRIKUL
Переглядів: 1571 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Сайт учителя трудового навчання Трикуль Максима Леонідовича © 2024