Тема уроку: Завдання предмета «Трудове навчання». Елементи культури та безпеки праці. Поняття про технологію. Використання знарядь праці (плоскогубці, молоток, гайкові ключі, викрутки і т.д.). Правила внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні, загальні правила безпечної праці.
Мета уроку:
- освітня: ознайомлення з завданнями предмета "Трудове навчання" та результатами його вивчення; формування поняття про технологію, технологічне обладнання; формування знань про правила безпечної роботи та поведінки у майстерні;
- формування позитивного ставлення до праці;
- розвиток пам’яті та логічного мислення.
Тип уроку: комбінований.
План уроку
І. Організаційна частина (3 хв.)
- Перевірка присутніх та спецодягу.
- Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань (прийом "мікрофон") (10хв)
- З якими матеріалами ви працювали у 1-4 класах?
- Що ви вже умієте виготовляти та допомагаєте батькам?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)
- Повідомлення теми та освітньої мети уроку.
- Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття про технологію.
Виготовлення будь-якого виробу потребує затрат енергії, матеріалів та використання обладнання. Виготовити один і той самий виріб можна з різними витратами енергії та матеріалів. Витрати енергії залежать від стану сировини, обраного обладнання, форми та розмірів виробів.
Перераховані вище проблеми розглядає технологія. Термін походить від двох давньогрецьких слів і буквально звучить як «наука про майстерність, уміння». Питаннями технології займається багато наукових установ, підприємств.
Існують різні технології. Ми будемо розглядати технологію у виробництві.
Технологія – це сукупність прийомів і способів обробки та переробки сировини, матеріалів з метою отримання виробі вабо напівфабрикатів.
У побуті використовують ремонтні технології: сантехнічні, будівельні (ремонт приміщень), харчові тощо.
Для виготовлення виробів або виконання ремонтних робіт завжди використовують знаряддя праці: молоток, ножиці, гайкові ключі, електродриль, верстати тощо. Знаряддя праці, які необхідні для виконання певної роботи можна назвати технологічним обладнанням.
Робоче місце – це ділянка, пристосована для виконання навчально-трудових завдань , де розміщується учень, який виконує завдання, обладнання та інструменти, готова продукція.
2. Правила безпечної роботи та поведінки у майстерні.
Навчальні майстерні є приміщеннями з підвищеними ризиком отримати травму через насиченість верстатами та іншим обладнанням для виконання роботи з великою кількістю виступаючих рукояток та інших частин. Для виконання робіт використовують гострі або важкі інструменти, якими можна поранитися або поранити однокласника. Тому для забезпечення нормальної та безпечної роботи та перебування у навчальній майстерні слід дотримуватися правил.
- Заходити у майстерню можна тільки з дозволу учителя.
- Одягнути спецодяг, застібнути його на усі ґудзики та зав’язати на усі зав’язки.
- Дістати необхідні речі для виконання теоретичних або практичних робіт. Непотрібні речі слід прибрати.
- Працювати тільки справними інструментами.
- Виконувати тільки ті роботи, які задав учитель на своєму робочому місці.
- Інструментами працювати обережно та бережливо.
- Використовувати інструменти та технологічне обладнання лише за призначенням.
- Не чіпати без дозволу учителя верстати, не натискати кнопки та не крутити рукоятки.
- Під час роботи не розмовляти, не заважати іншим, дотримуватись безпечної відстані.
- Стружку ні в якому разі не здувати, її слід обережно змітати спеціальною щіткою.
- Робоче місце залишити після роботи чистим, інструменти складеними.
- Про всі нестандартні ситуації (травми, вихід з ладу верстатів, поламка інструментів) відразу доповідати учителю для вжиття необхідних заходів
IV. Заключна частина (7 хв.)
- Рефлексія. Прийом"мікрофон":Що нового ви дізналися на уроці?
- Домашнє завдання (слайд 12): вивчити правила безпечної праці та поведінки у майстерні. Вивчити записані поняття. (§1-3, Сидоренко В. К. "Трудове навчання" (для хлопців)).
|